![](https://www.digi-pipe.ir/sites/default/files/field/image/%DA%A9%D9%85%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%B1.jpg)
کُمپرِسور یا متراکمکننده (Compressor) یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آنها را افزایش میدهد. در برخی دستگاهها و ماشینآلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق میفرستند. از کمپرسورها برای فشردهکردن گازها استفاده میشود. در حقیقت کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده، آن را فشرده میکنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده میشود نیز افزایش مییابد. معمولاً گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنککننده عبور میدهند تا دمای گاز کاهش یابد.
انواع کمپرسورها
- کمپرسورهای دینامیک: در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به طور دایمی است.
- کمپرسورهای جابجایی مثبت: در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب صورت میپذیرد.
کمپرسور گریز از مرکز
کمپرسورهای گریز از مرکز می توانند یک مرحله ای و یا چند مرحله ای باشند . پره ها با سرعت بسیار بالا، انرژی جنبشی گاز را افزایش داده و این انرژی جنبشی بالا را از طریق یک خروجی واگرا به نام دیفیوزر به فشار بالای گاز تبدیل می کنند. کمپرسورهای گریز از مرکز می توانند حجم زیادی از گاز را تا فشار متوسطی فشرده سازند.
کمپرسوررفت و برگشتی
- کمپرسورهای رفتوبرگشتی (پیستونی)
در این کمپرسورها از پیستونهایی استفاده میشود که توسط یک میللنگ به حرکت در میآیند. این نوع کمپرسورها در گونههای ثابت و قابل حمل و یک مرحله ای یا چندمرحله ای موجود هستند. محرک این کمپرسورها میتواند موتور الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی باشد. کمپرسورهای رفتوبرگشتی خیلی کوچک در محدوده ۵ تا ۳۰ اسببخار، در صنعت خودرو بسیار متداول هستند که معمولاً برای کارکرد ۲۴ ساعته مناسب نیستند. کمپرسورهای رفتوبرگشتی بزرگتر، در محدوده بالای ۱۰۰۰ اسببخار، در صنایع بزرگتر و پتروشیمی متداول هستند. فشار دَهش (Discharge Pressure) در این کمپرسورها از مقادیر کم تا فشارهای خیلی بالا (بیشتر از ۱۸۰۰ بار) متغیر است. در کاربردهای خاصی مانند کمپرسورهای هوا، کمپرسورهای رفت و برگشتی چندمرحله ای دو اثره به عنوان بهینهترین انتخاب شناخته میشوند و معمولاً بزرگتر و گرانقیمت تر از واحدهای دورانی مشابه هستند.
- کمپرسورهای رفتوبرگشتی (پیستونی) بدون روغن
کمپرسورهای پیستونی بدون روغن (Oil-free piston compressors)دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. کمپرسورهای بزرگتر دارای یک یاتاقان متحرک و واشرهای درزگیری هستند که بر روی پینهای انگشتی پیستون قرار دارند و دارای قطعه میانی تهویهکنندهای است که از انتقال روغن از محفظه کارتل روغن به محفظه تراکم ممانعت میکند. کمپرسورهای کوچکتر غالباً دارای یک کارتل روغن به همراه آببندی جهت افزایش عمر یاتاقانها هست.